دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حجت‌الاسلام نواب:

 امام خمینی(ره) در مسائل سیاسی شفاف عمل می‌کردند

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت گفت: امام در مسائل سیاسی شفاف عمل می‌کردند و زمانی که احساس کردند باید موضع بگیرند بدون فوت وقت موضع می‌گرفتند.
کد خبر : 386165
93f6b678-b406-4863-91f9-9dc1f72c6beb.jpg

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از روابط عمومی بعثه مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عبدالفتاح نواب در جمع کارکنان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به فرارسیدن سی‌امین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) گفت: ما باید همیشه یاد معمار کبیر انقلاب، امام امت را که برای همه ما اسوه و الگو بود، زنده نگاه داریم.


وی با بیان اینکه نمی‌توان جامعیت امام امت را به‌عنوان یک شخصیت خودساخته به‌درستی درک کرد، گفت: این ویژگی در رابطه با خدای بزرگ و افرادی مطرح است که به‌راستی عبد خالص خداوند و محو خدا شده‌اند.


نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه امام امت الگوی بسیاری از افرادی است که او را ندیده ولی راه او را شناخته‌اند، افزود: برگزاری روز قدس در بسیاری از کشورها حکایت از آن دارد که مسلمانان راه امام را، مسیر نجات امت اسلامی و حرکت ایشان را مقتدی و اسوه خود می‌دانند.


وی در ادامه سیره و جامعیت امام راحل را در مسائل علمی یادآور شد و با اشاره به کتاب‌های ارزشمندی که رهبر کبیر انقلاب در زمینه‌های مختلف به رشته تحریر درآورده‌اند، گفت: وقتی امام می‌خواست از ترکیه به عراق برود برخی از نیروهای رژیم ستم‌شاهی از این اقدام استقبال کردند چون تصور می‌کردند ایشان با رفتن به عراق و قرار گرفتن در کنار فحول علمی نجف به حاشیه خواهند رفت ولی امام با مکتب فقهی قم در جایگاه ویژه‌ای در نجف قرار گرفتند.


نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه امام در فلسفه از شاگردان آیت‌الله شاه‌آبادی بزرگ بود، افزود: امام در علوم رجال، فلسفه، تفسیر و فقه و اصول و... دانشمندی جامع و فقیهی کامل بود.


وی با اشاره به دقیق بودن امام خمینی (ره) در مسائل علمی، اضافه کرد: در نوآوری‌های فقهی، امام به مباحث عقلی و فلسفی نیز نیم‌نگاهی داشت. کتاب‌های اجتهاد و تقلید، بیع و خیارات، رسائل، حاشیه بر فصوص، تحریرالوسیله، چهل حدیث، دیوان و... همه حکایت از عمق دقت علمی امام راحل دارد.


سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه امام امت در سیره اخلاقی علاوه بر روشنگری به خودسازی نیز پرداخته است، به نامه امام علی (ع) به فرزندشان امام مجتبی (ع) در نهج‌البلاغه و نمونه‌هایی از نامه بزرگان دین به فرزندانشان اشاره کرد و گفت: امام نیز برای فرزندشان حاج احمدآقا که روزی چند مرتبه خدمت ایشان می‌رسید نامه‌ای عرفانی و اخلاقی نوشت.


وی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) در شهادت حاج‌آقا مصطفی خم به ابرو نیاورد، گفت: این برخورد، نشان‌دهنده تسلط بر نفس خویش و خودسازی در بعد اخلاقی است.


نواب، زندگی امام خمینی (ره) در منزلی در کنار حسینیه جماران را درحالی‌که همه امکانات در اختیار ایشان بود نشان‌دهنده روحیه دنیاگریزی امام امت دانست و یادآور شد: گذشت، اغماض و عزت‌نفس امام مثال‌زدنی است و ایشان به‌قدری خودساخته بودند و نفس خود را در اختیار داشتند که این امر بر همگان آشکار بود.


وی افزود: امام خمینی (ره) در رفتار و اخلاق عملی وقتی می‌خواستند با خانواده خود مکاتبه کنند ادبیاتی را به کار می‌بردند که نشان می‌دهد به‌عنوان یک شخصیت بزرگ علمی نامه نمی‌نویسند بلکه با شریک زندگی خود در اوج صفا، همدلی و علاقه‌مندی می‌نویسند.


نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت، شیوه حضور امام خمینی (ره) بر سر مزار مرحوم حاج شیخ جواد ملکی تبریزی در قبرستان شیخان قم در هنگام ورود به این شهر را درحالی‌که مردم در فیضیه و حرم منتظر ایشان بودند، نشان‌دهنده احترام شاگرد به استاد دانست و سؤال کرد: در کدام‌یک از مجامع علمی دنیا شاگردی را پیدا می‌کنید که با وجود گذشت حدود 50 سال از فوت استاد، این‌گونه به او احترام بگذارد؟


وی ساده‌زیستی، رعایت آراستگی ظاهری و گرایش امام راحل به مستضعفان را درس‌آموز توصیف کرد و گفت: ایشان همه عبادات را سروقت خودش انجام می‌داد و به عبادات واجب و مستحب توجه داشت و حتی وقتی‌که در بستر بیماری بود، تأکید می‌کرد که وقت نماز، مرا صدا بزنید.


نواب افزود: مرحوم حاج احمد آقا تعریف می‌کرد در جلسه‌ای در نوفل‌لوشاتو، خبرنگاران جمع بودند؛ ناگهان امام فرمود من رفتم. هر چه به ایشان عنوان شد که آقا، این‌ها برای شما آمده‌اند و الآن وقت مصاحبه است؛ امام فرمود نه الآن وقت غسل جمعه است.


وی اضافه کرد: شخصیتی که به مستحبات و عبادات تا این حد اهمیت می‌دهد، فردی است که وقتی مقابل آمریکا قرار می‌گیرد، باقوت مواضع خود را بیان می‌کند، چراکه با تهجد، شب‌زنده‌داری و انس با قرآن ارتباط خود را باخدا یکپارچه و محکم کرده است.


نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه امام در ایام عادی هر 10 روز و در ماه مبارک رمضان هر سه روز قرآن را ختم می‌کرد، گفت: در ماه رمضان در حوزه علمیه رسم است که برخی اساتید تدریس دارند؛ ولی وقتی این موضوع را به امام پیشنهاد کردند ایشان فرمود خداوند این یک ماه را برای یک سال تعیین کرده و ماه رمضان برنامه خودش را دارد.


وی نگارش «کشف‌الاسرار» را گویای دقت امام امت در دشمن‌شناسی دانست و نامه امام به گورباچف را نشان‌دهنده بینش عمیق سیاسی امام عنوان کرد و گفت: امام بیش از یک سال قبل از سقوط حزب کمونیست آن را پیش‌بینی کرد و برای گورباچف نامه نوشت.


سرپرست حجاج ایرانی، گفت: امام در مسائل سیاسی شفاف عمل می‌کردند و زمانی که احساس کردند باید موضع بگیرند بدون فوت وقت موضع می‌گرفتند. حضور ایشان در قم، نجف و پس از پیروزی انقلاب اسلامی حاوی درس‌های فراوانی برای پویندگان راه ایشان است.


انتهای پیام/4090/پ


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته